Powernap of powernep? Helpt een middagdutje?

Met een voldaan gevoel na je middaglunch, worden je ogen steeds zwaarder. Je drinkt een bak koffie, nog één en nóg één. Je neemt een energiereep of drankje als allerlaatste redmiddel. Je hebt maar in één ding zin: je ogen sluiten en toegeven aan je vermoeidheid, tijd voor een powernap.

Powernap of powernep? Helpt een middagdutje? | Luxebedden.nl

 

Een powernap ofwel een middagdutje. Maakt het ons scherper? Of kunnen we het beter powernep noemen, zo’n middagdutje? Acht uur lang scherp blijven op het werk is soms een hele klus. Hoe effectief is het? Hoe ziet een ideaal middagdutje eruit?

 

Een powernap en ons bioritme

Wij zijn gewend om twee keer per etmaal te slapen. Althans zo is onze biologische klok ingesteld. De belangrijkste en meest lange slaap hiervan is die in de nacht. De andere slaap is één keer tussen de middag. Onze biologische klok laat onze temperatuur tussen 14.00 en 16.00 uur ’s middags namelijk zakken en… hier worden wij slaperig van!

 

Wat is precies een powernap?

Een powernap is een licht en kort slaapje. Door dit slaapje krijgen je hersenen heel even een rustmoment. Je hersenactiviteit komt door deze lichte slaap niet helemaal stil te liggen. Hier zou je namelijk alleen maar vermoeiender van wakker worden.

Zo’n middagslaapje schijnt wel degelijk gezond te zijn. Maar weet wel dat dit nooit je gemiste slaap van de nacht compenseert. Een powernap geeft je lichaam en geest een flinke boost. Veel onderzoeken tonen dit aan.

Powernap of powernep? Helpt een middagdutje? | Luxebedden.nl

 

Voordelen van een powernap:

• Het vermindert spanning en stress

• Het verhoogt je concentratie en alertheid

• Je krijgt een flinke toename in productiviteit (gemiddeld wel 34%)

• Het geeft je een flinke creativiteitsboost

• Je onthoudt makkelijker dingen doordat je meer geheugencapaciteit krijgt

• Een powernap werkt als een schoonheidsslaapje

 

Hoe zit een ideale powernap eruit?

• Na het middageten is de beste tijd (tussen 13.00 en 15.00 uur)

• Zoek een rustige plek, waar je je in ieder geval goed voelt

• Herhaal alles bij iedere middagslaap zoveel mogelijk hetzelfde (dezelfde tijd, plek, hoeveelheid licht etc.)

• Zorg ervoor dat je niet gestoord wordt

• Zet de wekker na 20 minuten (slaap liever ook niet veel langer)

 

Powernap en werkgevers

Verschillende moderne werkgevers stellen hun medewerkers al in de gelegenheid om op het werk te slapen. Denk hierbij aan Google, Nike, Nasa en Yarde Metals. Google installeerde bijvoorbeeld speciale stoelen om op te slapen. In Japan investeren steeds meer bedrijven in middagdutjes, dit zelfs op advies van de regering. Onze Nederlandse werkcultuur is nog niet ingesteld op middagslaapjes. De behoefte naar een middagslaapje schijnt wel degelijk bij 50% van de Nederlandse medewerkers aanwezig te zijn. Wellicht dat er bij ‘het nieuwe werken’ meer aandacht voor komt?

 

Houd jij wel eens een powernap? Voel je je hierna fitter?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *