Zo voorkom je een winterdip!

Ben je de laatste tijd somber en prikkelbaar? Heb je een verminderd energieniveau? Grote kans dat je last hebt van een winterdip. Zo’n half miljoen Nederlanders, waarvan het merendeel vrouw, hebben er jaarlijks last van. Maar wat is een winterdip nu eigenlijk en, nog belangrijker, hoe kom je ervan af?

Zo voorkom je een winterdip! | Luxebedden.nl

Je kent het begrip vast wel, de winterdepressie, ook wel bekend als winterdip of winterblues. Zodra de kou het land binnen komt en de dagen korter worden, heeft ons lichaam moeite zich aan te passen. Symptomen als vermoeidheid, gewichtstoename en concentratieproblemen kunnen kenmerkend zijn voor een winterdip.

 

Wat is een winterdip en hoe ontstaat deze?

Een winterdip bereikt meestal zijn hoogtepunt in de maanden januari en februari, wanneer de dagen donker en kort zijn. Een winterdip start vaak in de herfst. Door de kortere dagen en minder daglicht, heeft ons lichaam last van hormoonschommelingen. Het slaaphormoon maakt meer melatonine aan en onze biologische klok loopt niet meer gelijk met het natuurlijke dag- en nachtritme. Hierdoor raakt ons lichaam van streek.

 

De symptomen

De symptomen bij een winterdip verschillen per persoon. Veel voorkomende symptomen zijn:

• Last van aanhoudende vermoeidheid
• Iedere ochtend moeite om uit te bed komen
• Concentratieproblemen
• Toename van je eetlust, met als gevolg gewichtstoename
• Constant gevoel van somberheid
• Minder behoefte aan sociale contacten en intimiteit
• Snel prikkelbaar en geïrriteerd

 

Zo voorkom je een winterdip! | Luxebedden.nl

 

Hoe kom ik van mijn winterdip af?

De klachten van een winterdip verdwijnen in het voorjaar meestal vanzelf. Wil je in de winter graag meer van je dag genieten? Ga dan aan de slag met onderstaande tips.

1. Ga iedere dag vroeg uit bed en geniet van je dag. Door een vast ritme kan jouw biologische klok zich aanpassen aan het slaapritme, waardoor de symptomen van een winterdip verminderen.
2. Geniet van het daglicht en ga elke dag lekker naar buiten. Het is van belang dat je jouw lichaam in contact brengt met daglicht, ondanks dat je vaak geen zin hebt om naar buiten te gaan.
3. Houd een vast eetritme aan en zorg dat je iedere dag goed ontbijt. Doordat jouw lichaam eten binnen krijgt komt het op gang en blijft jouw energieniveau op peil.
4. Zorg voor voldoende beweging, bij voorkeur natuurlijk in de buitenlucht. Met sporten wordt namelijk endorfine aangemaakt, wat ook bekend staat als ons gelukshormoon.

 

Ondanks de vele onderzoeken is er momenteel nog veel onduidelijkheid over de winterdip. De één is meer gevoelig voor een winterdip dan een ander. Indien je heel erg veel last hebt van een winterdip, is het verstandig om een arts te raadplegen en samen te kijken naar een geschikte behandeling.

Heb jij weleens last van een winterdip?

Heb je dit al gelezen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *