Slapeloze nachten zijn in het nieuwe jaar verleden tijd!

Het nieuwe jaar is weer begonnen. Vaak hebben we bij de start van een nieuw jaar volop plannen en goede voornemens. Een veel voorkomend voornemen is om meer te ontspannen en meer tijd voor onszelf te nemen. Een goede nachtrust is daarbij essentieel. Maar heb jij ook regelmatig slapeloze nachten omdat je piekert over je werk of je financiële situatie? Of val je gewoon niet in slaap? Geen zorgen, met onze tips zijn slapeloze nachten verleden tijd!

Slapeloze nachten zijn in 2017 verleden tijd! | Luxebedden.nl

 

Ongeveer 7% van de Nederlanders heeft last van slapeloosheid. We spreken van slapeloosheid wanneer je moeilijk in slaap valt, vaak wakker wordt of te vroeg wakker wordt. Een combinatie van deze drie vormen is ook mogelijk. Vaak gaat slapeloosheid gepaard met slecht of minder functioneren overdag. Heb jij hier last van? Lees dan snel verder en ontdek hoe je in het nieuwe jaar zorgt voor een goede nachtrust!

 

7 tips tegen slapeloze nachten

Met deze zeven tips zorg jij ervoor dat in 2017 ook voor jou slapeloze nachten verleden tijd zijn. Deze tips zijn allemaal gemakkelijk uit te voeren, pas het vanavond dus meteen toe!

 

1. Beter slapen begint overdag

Zorg dat je overdag zoveel mogelijk daglicht ziet. Daglicht houdt onze biologische klok scherp en stimuleert de productie van melatonine. Melatonine is een natuurlijk stofje dat ons lichaam aanmaakt om in slaap te vallen. Ook beweging speelt een grote rol bij de aanmaak van melatonine. Zorg er daarom voor dat je elke dag minimaal 30 minuten actief in beweging bent.

 

2. Zet je wekker uit het zicht

Draai je wekker om of zet deze uit het zicht. Continu op de klok kijken levert vaak alleen maar stress op, omdat je dan ziet hoe kort de nacht nog is. Wist je dat de duur van je slaap niet perse bepaalt hoe uitgerust je wakker wordt? De kwaliteit van je slaap, dus hoe diep je slaapt, speelt daarin ook een grote rol!

 

3. Creëer regelmaat

Probeer elke dag rond dezelfde tijd naar bed te gaan en weer op te staan. Dit stimuleert onze biologische klok en daardoor de kwaliteit van je slaap. Houd dit ritme ook in het weekend zoveel mogelijk aan, al kan een keer laat naar bed gaan of uitslapen geen kwaad.

 

4. Creëer rust in je slaapkamer

Gebruik je slaapkamer om in te slapen en niet om in te werken, studeren of sporten. Maak van je slaapkamer juist een plek van rust en ontspanning en zorg ervoor dat het donker en geluiddicht is. Woon je in een drukke omgeving? Gebruik dan eventueel oordopjes.

 

5. Kies voor een bed en hoofdkussen van goede kwaliteit

Zorg dat je bed, hoofdkussen en dekbed comfortabel én van goede kwaliteit zijn. Zeker als je last hebt van lichamelijke klachten is het van belang dat je bed en hoofdkussen passen bij jouw lichaam. Laat je daarom altijd in de winkel adviseren.

 

6. Stop een uur voor het slapen gaan met werken of computeren

Stop ruim een uur voordat je naar bed gaat met werken of computeren. Wanneer je in de avond nog laat doorwerkt, is de kans groot dat je later op bed nog aan het piekeren bent. Ook het licht van je computerscherm heeft een negatieve invloed op je nachtrust. Het blauwe licht dat niet alleen computers, maar ook tablets en smartphones uitstralen zorgt ervoor dat je melatonineproductie langzamer op gang komt. Sluit je computer dus op tijd af en leg je tablet en smartphone weg. Lees liever een boek of luister rustige muziek.

 

7. Ga niet met een te volle of te lege maag naar bed

Eet geen zware maaltijd vlak voor het slapen gaan. Je lichaam is dan nog bezig met de verbranding van deze maaltijd. Dit heeft een negatieve invloed op je nachtrust. Ga echter ook niet met honger naar bed. Een lichte snack voor het slapen gaan is prima en kan de nachtrust juiste bevorderen.

Slapeloze nachten zijn in 2017 verleden tijd! | Luxebedden.nl

 

Tot slot nog een belangrijke tip: maak je niet te druk als je niet meteen in slaap valt of een nacht wat minder slaapt. Niet iedereen heeft 8 uur slaap per nacht nodig en je lichaam kan prima tegen één of twee nachten met minder slaap. Tegen jezelf zeggen dat je nú moet slapen werkt vaak alleen maar averechts. Ga lekker ontspannen liggen, denk: ‘ik val vanzelf een keer in slaap’ en voor je het weet lig je heerlijk te slapen.

Wanneer je veel last hebt van slapeloosheid, is het verstandig om contact op te nemen met je huisart en samen te kijken naar een geschikte oplossing.

 

Heb jij weleens last van slapeloze nachten?
Deel je reactie met ons, wij zijn erg benieuwd!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *