In welke slaaphouding slaap jij?

Wat voor een slaaptype ben jij? Slaap je op je rug, op je buik of op je zij? Of misschien slaap je wel in een totaal andere houding? Je slaaphouding schijnt volgens onderzoekers iets te zeggen over je persoonlijkheid en karakter. Maar wat misschien nog wel véél belangrijker is, is dat de juiste slaaphouding kán bijdragen aan het verminderen en voorkomen van rug- en nekklachten. Je slaaphouding zegt ook veel over het type matras en kussen dat bij jou past.

In welke slaaphouding slaap jij? | Luxebedden.nl

 

Als je weet wat voor een soort slaper je bent, weet je ook welke ondersteuning je lichaam nodig heeft van een matras en kussen. Dit zorgt ervoor dat je je iedere morgen uitgeslapen en fris voelt!

De meest voorkomende slaaphoudingen zijn de rug-, buik, en zijhouding.

 

Slaaphouding: de rugslaper

Een rugslaper of het op je rug slapen wordt ook wel Koninklijk genoemd. Gemiddeld slaapt 20% van ons in de rugligging. Je persoonlijkheid schijnt zelfverzekerd te zijn. Je bezit veel zelfvertrouwen en je hebt een sterk karakter. Je hebt een open houding en bent goed in staat om te ontvangen en te geven. Je accepteert wat het leven je brengt.

Voor je houding tijdens het rugslapen is het belangrijk om er op te letten dat je ruggengraat ondanks je rughouding in staat is om een S-vorm in het matras aan te nemen. Het is dus belangrijk dat je ruggenwervels hun natuurlijke vorm behouden. Belangrijk is het ook dat je rugholte een goede ondersteuning krijgt. Wanneer het matras te hard is ligt de lage rug in een te holle stand.

rugslaper | In welke slaaphouding slaap jij? | Luxebedden.nl

Pluspunt

• Je gewicht verspreidt zich over een zo groot mogelijk oppervlakte: dit is goed tegen gewrichtspijnen en artritis

Minpunt

• Slechter voor snurken en slaapapneu

 

Advies voor matras en kussen

• Matras niet te hard, maar ook niet te zacht

• Een lager kussen, medium/hard past goed bij een rugslaper

 

Slaaphouding: de buikslaper

Niet heel veel mensen slapen op hun buik. Misschien denk je dat je een buikslaper bent, maar vaak lig je in werkelijkheid meer op je zij dan echt op je buik. Maar 5% van ons slaapt daadwerkelijk op de buik. Ben jij een buikslaper? Men zegt dat je zoveel mogelijk probeert om in contact te blijven met je omgeving. Gezelschap stel je op prijs. Je zelfvertrouwen kan minder zijn en je nervositeit zorgt ervoor dat je graag het heft in eigen handen houdt. Perfectionistisch zijn ligt in je aard. Kritiek vind je lastig en je houdt niet van extreme situaties.

Voor je rug is het op je buik slapen het minst gezond. Dit komt omdat je nek gedraaid ligt en je rug een grote holle ruimte krijgt doordat je buik het matras raakt. Wanneer je wakker wordt uit deze buikslaaphouding kun je dan ook erg veel last hebben van je onderrug.

buikslaper | In welke slaaphouding slaap jij? | Luxebedden.nl

Pluspunt

• Goed tegen snurken

Minpunt

• Slechter voor je rug en nek

 

Advies voor matras en kussen

• Hard matras (bijvoorbeeld een latex of harde variant pocketvering matras)

• Een plat en zachter kussen voor je gedraaide nek

 

Slaaphouding: de zijslaper

Gemiddeld slaapt 75% van ons op zijn zij. Ben jij een zijslaper net als de meeste mensen? Het karakter van een zijslaper zou gevoelig zijn, terwijl de ‘buitenkant’ misschien anders doet vermoeden. Nieuwe personen ontmoeten brengt in het begin wat verlegenheid met zich mee. In grote lijnen ben je evenwichtig, zelfverzekerd, sociaal en emotioneel stabiel.

Jij als zijslaper zou er rekening mee moeten houden dat je ruggengraat in een rechte lijn blijft liggen, vanaf je nek tot helemaal onderaan het staartbeen. Het is belangrijk dat je heupen en schouders goed weg kunnen zakken in je matras.

zijslaper | In welke slaaphouding slaap jij? | Luxebedden.nl

Pluspunt

• Goed tegen lage rugpijn, stress en slaapapneu

Minpunt

• Slecht voor nek- en hoofdpijn

 

Advies voor matras en kussen

• Geen stevig matras, medium tot zacht

• Een matras dat de contouren van het lichaam volgt

• Een hoog en stevig kussen dat je nekholte goed vult

 

Voor alle slaaphoudingen geldt dat het het allerbelangrijkste is dat je wervelkolom in zijn natuurlijke houding blijft liggen. De lichte kromming die onze ruggenwervel van nature heeft zal dus ook tijdens de slaap behouden moeten blijven.

Een matras en kussen die hierbij de juiste ondersteuning geven hebben hierin een belangrijke taak. Van nature neem je in bed automatisch de positie aan die je zo min mogelijk ongemakken geeft. Heb jij juist vooraf al specifieke klachten dan neemt een juiste slaaphouding veel zorgen weg.

Wat is jouw slaaphouding en heb je hiervoor ook het juiste matras met de juiste ondersteuning?

 

Lees ook onze andere slaaptips

Een goed matras kopen een lastige opgave? Welnee!

Help! Welk dekbed kies ik?

 

 

Heb je dit al gelezen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *